Adakah Anda Bijaksana?JOM TENGOK!(JOM PERAH OTAK)




Hai semua..ape kate jom kite uji minda pepagi nie..best ape?kalau anda bijaksana dan cerdik pandai ala-ala Al-Kawarizmi sudah pasti mampu menjawab semua dengan tepat...Aku pon dah try jawab..memang mengelirukan..so enjoy N have fun ye..good luck..











Di bawah ada (4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. Jgn sesekali meniru @ bertanya dgn sapa2..pls jujur .. OK?

Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda.....





Ready? GO!!! (lihat bawah)










SOALAN PERTAMA:





Anda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?
 .
.




.
JAWAPAN: Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua!





Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?










SOALAN KE-2:




Jika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat...? (lihat bawah)
.
.




JAWAPAN: Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi.. siapakah yang terakhir, bagaimana anda boleh memotong orang yang terakhir?

Adakah anda pantas dan cerdek, tidak begitu rupanya.....Hehehehehe..:))
OK..Soalan seterusnya...





Soalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah...










SOALAN KE-3




Ambil 1000 dan campur 40. Sekarang campur lagi 1000. Campur lagi 30 .... Campur lagi 1000 . Campur lagi 20... Campur lagi 1000 . Campur lagi 10..... Berapa kah jumlah semua?

Lihat bawah untuk ...jawapan.. ..
.
.




Adakah jawapan anda 5000 ?
Jawapan sebanar adalah 4100.





Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.! Mungkin ini bukan hari anda kan ? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul ... Cuba .










SOALAN KE-4:




Bapa Mary ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?
.
.




Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah.





Namanya Mary. Baca semula soalan!










Okay, cuba jawab soalan bonus:





Sorang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.





Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ...?




.
.jawapan...




Dia hanya membuka mulutnya dan berkata...."saya nak beli cermin mata hitam"...





Mudah sahaja kan??.....heheheh


Klik Sekali je sini..Tak perlu 2 kali..

Amacam??betul tak korang jawab??unik bukan soalan-soalan nie..pada yang dah tahu tu..it ok..pada yang baru menjawab,beul tak jawapan korang??Ini cume senaman minda di pagi hari..hehhehee..jumpe di next entry..
wassalam..

7 comments:

Boyz_ed said...

Nux topup digi yea ? Hmm , e-mail nombor dkt boyz oke ? Lps solat jumaat nnti boyz cri . Boyz_ed@yahoo.com.my

SeseDaP RaSa said...

pening betui soalan dia..hehe

suzhaimiz said...

hehehe... dah pernah tgk soalan ni.. nice post :D

Eyda Syahida said...

xpuas hati btol soklan math tu. acane leh jd 4100?? =='

khairul said...

penin kepala

Phat said...

poning den poning

afzalsukasuki said...

hehe dapat jawab 2 soalan ngn betul je :)